יועץ עסקי

 

חברת Aldi  ותמהיל השיווק - מנסיוני האישי כיועץ עסקי


בחרתי לספר לכם מקצת על הניסיון הקצר והמדהים שלי עם Nord Aldi, רשת מרכולי הדיסקאונט העולמית.
רשת מרכולים עם שטחי מסחר קטנים יחסית, ללא יומרה של יוקרה או מעברים עמוסי סחורה, ועם גישה של מחיר עפ"י כמות  ואיכות (לגבי האחרון אני מניח שיש שיטענו אחרת אך זה לדיון אחר). 
 

כיועץ לפיתוח עסקי, נתבקשתי על ידי אחד מספקי הרשת בתחום מוצרי מזון אורגני (תחום חדש למדי ברשת), לסייע בזיהוי אפיקי צמיחה קיימים וחדשים ובמקרה הנוכחי, בפורטוגל.לפיכך באופן די מהיר, מצאתי עצמי שותף לדיוני אסטרטגיה אשר נועדו להגדיר את תמהיל השיווק (Marketing Mix) של הרשת. במהלך הדיונים, עלו וחלפו מעל ראשנו מושגים רבים מעולם הפרסום, השיווק, המכירות ועוד כהנה וכהנה.
המושג "נכון" - Direito בפורטוגזית, נאמר על-ידי מרבית המשתתפים שוב ושוב כהסכמה תובנתית או כהסכמה מביכה שהיא תוצאה של אי הבנה. בשלב כלשהו, איבד מנהל הפיתוח העסקי  את סבלנותו ופנה לכולם: "אם הכל "נכון", מדוע אנו עושים כל כך הרבה דברים "לא נכון"?". בשלב הזה, כאאוטסיידר בחבורה, מתוך תקווה שאני לא הולך לעורר כעס פורטוגזי-גרמני, בחרתי להגיד את המילה "נכון" שוב, אך הפעם אמרתי "נכון" כ- Right בשפה האנגלית. גלגולי הצחוק שעלו מתוך החדר דרשו הבהרה. נתבקשתי להסביר ועניתי: בואו נגדיר את הנכון "הנכון", כלומר האותנטי,האמיתי לנו. "הנכון" שמדייק את הפרמטרים עליהם אנו מתמקדים.
מכאן הדרך אל דיון ענייני ופורה היתה קצרה ובסופה, הגדרנו תערובת ייחודית של "נכון":
המוצר הנכון, המחיר הנכון, במקום הנכון והקידום הנכון.
שילוב של 4 ה- P's (Product, Price, Place, Promotion ), של "הנכון" ולאו דווקא החכם,כפי שאולי היה צפוי.
מכון Chartered לשיווק מתאר את מונח השיווק כ"תהליך האחראי לזיהוי, חיזוי וסיפוק רווחי של דרישות הצרכן." זה מציב את הצרכן בלבו של כל ארגון. השילוב 4 ה-P,'s למעשה הוא אמצעי ליישום המונח כפי שמתואר כאן.
תמהיל שיווק הוא מערך מורכב של משתנים. תמהיל השיווק של כל עסק הוא שונה. התמהיל של Aldi מתמקד במתן מוצרים באיכות גבוהה, כחלופות זולות יותר למותגים מפורסמים.

יועץ עסקי


תמהיל השיווק של Aldi מתמקד במוצר:


• המוצר- איכות גבוהה "כמו מותגים".
• המחיר- Aldi מציע מחירים נמוכים יותר מאשר המתחרים, מבלי להתפשר על איכות.
• המקום- ממוקמים באזורים מאופיינים באוכלוסיה מגוונת של צווארון לבן וצווארון כחול, איזורי יוקרה וגם חודרים  למדינות עולם שלישי.
• הקידום- Aldi משלב קידום ומסע פרסום "מעל הקו" ו"מתחת לקו" עם דגש על "כמו מותגים" וגם שיטת "Swap & Save" (תחליף למוצר אחר שהצרכן רגיל אליו),לצרכן הוא אומר: תעז, תחליף במוצר אחר ופחות יקר ותחסוך.

בנוסף לכך, הגדרנו את האופן בו נציג את התחום החדש לצרכנים, מזון אורגני לקהל יעד (להזכירכם, פורטוגל) אשר חלק נכבד מהתפריט היומי שלו הוא מזון טרי, ירקות ופירות, מזון מן הים ובכלל תרבות לאומית של אוכל מקומי, בעיקרו אותנטי ובחלקו הקטן, מזון מהיר. אחד מהסלוגנים שהעליתי היה
"Eu sou Português e não Orgânica" - אני פורטוגזי ואני אורגני.
 

הכותב הוא קובי ביטון, יועץ לפיתוח עסקי בישראל ומחוצה לה ומנהל את משרד היעוץ אינטגריטס - אנשים ועסקים